Deși piața de mașini second hand s-a stabilizat și a revenit, în majoritatea țărilor, la nivelul de dinainte de pandemie, transparența rămâne o problemă semnificativă.
În fiecare an, mii de șoferi cumpără vehicule cu defecte ascunse și cu kilometrajul falsificat, adesea neștiind că plătesc în exces pentru o mașină care se află într-o stare mult mai proastă decât își imaginează.
Compania de date auto carVertical a efectuat studiul anual privind gradul de transparență din piață pentru a evalua care țări au cel mai ridicat nivel de risc la achiziționarea unui vehicul second-hand. România a coborât cu o poziție în ultimul an, ajungând pe locul 22 din 25 de țări cuprinse în indice, după ce anul trecut ocupa poziția 21. Ungaria s-a clasat pe locul 17, Serbia pe locul 19, iar Ucraina pe locul 25.
Cu toate că procentul mașinilor avariate și al celor care au kilometrajul dat înapoi în România s-au îmbunătățit ușor față de anul trecut, numărul mediu de kilometri șterși de pe odometru și vârsta medie a vehiculelor verificate a crescut, ceea ce a dus la coborârea cu o poziție a țării în clasament.
Cercetarea efectuată de carVertical în perioada octombrie 2023 – septembrie 2024 a dezvăluit că în România 6,9% dintre mașini aveau kilometrajul falsificat (7,8% în 2023), cu o derulare medie de 87.416 kilometri. O astfel de sumă ar putea dubla cu ușurință kilometrajul unei mașini care are câțiva ani vechime. Având în vedere că prețul unei mașini depinde în mod direct de kilometrajul său, șoferii care achiziționează aceste vehicule plătesc semnificativ în exces.
Statisticile referitoare la mașinile avariate sunt și ele îngrijorătoare: mai mult de jumătate (57,8%) dintre toate vehiculele din România care au fost verificate pe platforma carVertical au fost implicate în accidente, cu o daună medie de 16.259 lei. Anul trecut situația a fost și mai gravă: 59,1% dintre autovehicule verificate fuseseră avariate, valoarea medie a daunelor fiind de 19.298 de lei.
Vârsta medie a vehiculelor achiziționate în România este de 9,8 ani, care, deși este relativ mai scăzută în comparație cu alte țări din Europa de Est, încă prezintă provocări în ceea ce privește transparența și starea vehiculului.