Reperul
Social

Modificări adoptate la regulamentul Codului rutier- Regulile circulației cu trotinetele

Prin proiectul de HG adoptat luni de Executiv se are în vedere modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006.

Proiectul aduce următoarele modificări:

  1. Se vor aplica, în sfârșit, regulile privind circulația trotinetelor electrice și amenzile pentru nerespectarea lor. De principiu, se vor aplica regulile conținute de OUG 13/2020, apărută în februarie 2020.

Trotinetele electrice vor putea fi folosite doar pe pistele de bicicletă, iar dacă ele nu există, ele vor putea fi folosite doar pe drumurile din orașe, din moment ce Codul rutier stabilește, în prezent, că acestea se pot deplasa “numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h”. Așadar, ele nu pot fi folosite pe trotuare.

Trotinetele electrice se conduc numai în linie dreaptă pe drumurile publice (urmărind traseul acestora), iar schimbarea direcției de mers se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea. Atunci când o bicicletă sau trotinetă electrică va circula pe o pistă pentru biciclete, șoferii care se intersectează cu pista, virând spre stânga sau spre dreapta, trebuie să dea prioritate conducătorilor de astfel de vehicule.

Cadrul general pentru circulația trotinetelor electrice, stabilit de OUG 13/2020, prevede că acestea pot fi conduse doar de cei care au cel puțin 14 ani, iar tinerii care nu au împlinit încă 16 ani trebuie să poarte cască de protecție.

  1. Pietonii neatenți la trecerea străzii vor putea fi amendați. Concret, cei ce obișnuiesc să traverseze strada în timp ce utilizează telefonul mobil sau ascultă muzică în căști la un nivel sonor mare, astfel nefiind atenți la ce se întâmplă în jurul lor, vor risca amenzi de câteva sute de lei.

Astfel, pietonilor li se va interzice “să efectueze activități de natură a le distrage atenția atunci când se angajează în traversarea drumului public”. Nerespectarea, de către pietoni, a acestei noi obligații le-ar putea aduce acestora amenzi cuprinse între 290 și 435 de lei.

  1. Șoferii vor putea afla tot istoricul sancțiunilor rutiere, nu doar numărul punctelor de penalizare. Asta înseamnă că, spre deosebire de ceea ce stabilește acum legislația rutieră, șoferii vor putea afla care au fost toate sancțiunile pe care le-au primit de-a lungul timpului, indiferent că vorbim despre amenzi sau despre puncte de penalizare.

“Istoricul sancțiunilor la regimul circulației pe drumurile publice aplicate titularului permisului de conducere se comunică la cererea acestuia, în condițiile stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne”, apare, mai exact, în proiectul de HG.

  1. Mașinile nepoluante vor primi numere de înmatriculare verzi. După cum declara Tánczos Barna, ministrul mediului, la finalul ședinței Guvernului de luni, “[e]ste o măsură care vine în sprijinul celor care fac un efort în plus pentru a proteja mediul, în special în marile oraşe, unde poluarea aerului a generat deja infringement împotriva României”.

Potrivit ministrului, aceste numere verzi “vor funcţiona ca un fel de paşaport verde pentru aceste mijloace de transport şi vor putea sta la baza asigurării unor facilităţi în marile oraşe în ceea ce priveşte parcarea, accesul în anumite zone sau impozitarea”.

Postări asemănătoare

Daruri și lumină la Fundația Inimă de Copil

Reperul

Spitalul de Copii din Galați va avea un ambulatoriu nou

Reperul

Opt ambulanțe noi vor intra în dotarea SAJ Galați

Maria Vlad Romaniţă