Potrivit noilor reglementări UE, mașinile mai vechi de 15 ani cu defecțiuni majore la componente esențiale cum ar fi motorul, transmisia, frânele sau direcția vor fi clasificate drept reziduale și nu vor mai putea fi supuse unor reparații semnificative.
Uniunea Europeană a adoptat recent noi reglementări care vor avea un impact semnificativ asupra proprietarilor de mașini vechi, în special a celor cu o vechime de peste 15 ani. Aceste reglementări, parte a pachetului „Fit for 55“, sunt proiectate pentru a contribui la reducerea emisiilor și pentru a atinge obiectivele climatice ambițioase ale UE până în 2030 și 2050.
Cu toate acestea, aceste măsuri au provocat îngrijorări și incertitudini pentru cei care dețin mașini mai vechi. Una dintre cele mai notabile schimbări impuse de aceste reglementări este interdicția de a repara anumite componente esențiale ale mașinilor cu o vechime de peste 15 ani.
Potrivit noilor reglementări, mașinile care prezintă defecțiuni majore la componente esențiale precum motorul, transmisia, frânele sau direcția nu vor mai putea fi supuse unor reparații semnificative. Aceste mașini vor fi clasificate drept reziduale și vor fi excluse din circulație, fiind necesară casarea acestora conform cerințelor legale.
Această măsură drastică are ca scop reducerea impactului negativ al emisiilor vehiculelor mai vechi asupra mediului înconjurător, în conformitate cu obiectivele de mediu și climă ale UE.
O parte dintre proprietarii de astfel de vehicule au intrat în panică crezând că mașinile mai vechi de 15 ani pot fi confiscate sau casate. În realitate, „fiecare proprietar rămâne decidentul cu privire la ceea ce face cu vehiculul său“, a declarat Adalbert Jahnz, purtător de cuvânt al Comisiei Europene.
Obiectivul este de a „reglementa mai bine modul în care aruncăm vehiculele atunci când acestea sunt scoase din funcțiune pentru a le îmbunătăți colectarea, tratarea și reciclarea“, a mai precizat Adalbert Jahnz.
Acest regulament european are ca obiectiv reducerea risipei de materii prime utilizate în industria auto și este urmărită trasabilitatea unui vehicul care este retras din circulație și care ar trebui să ajungă la centrele de reciclare.