Firmele de asigurări trebuie să raporteze semestrial către ANAF informații privind asigurările de viață și alte produse financiare contractate de persoanele fizice, potrivit unei ordonanțe aprobate recent.
Noua raportare fiscală este reglementată prin OUG 125/2024 și se aplică de la 1 ianuarie 2025. Obligația vizează entitățile care intră în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a ASF, în măsura în care încheie contracte cu persoane fizice pentru asigurări de viață și alte produse financiare.
Prevederea a fost introdusă în legislația națională după ce autorităților le-a fost semnalat că mulți români care primesc amenzi de circulație în străinătate nu le plătesc și este extrem de dificil să se poată pună popriri.
ANAF are nevoie de aceste informații pentru „asigurarea asistenței reciproce în materie de recuperare a creanțelor”, explică avocatnet.ro.
Așa că, prin intermediul asigurărilor de viață, autoritățile încearcă să afle care sunt conturile acestora.
Deși codul civil românesc interzice poprirea pe asigurările de viață, acestea intră într-un cont bancar, așa că ANAF poate impune poprire, scrie Hotnews.
Potrivit articolul IV din ordonanța 125/2024, „(…) entitățile care intră în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară (…) au obligația să raporteze organului fiscal central, semestrial, lista persoanelor fizice rezidente care au contractat produse de asigurări de viață și alte produse financiare, tipurile de asigurări și alte produse financiare, precum și informații în legătură cu acestea”.
Pentru nerespectarea obligației de raportare, precum și pentru raportarea de informații incorecte sau incomplete, firmele vizate vor risca o amendă de la 20.000 la 100.000 lei.