De ieri, 30 noiembrie, persoanele care plătesc garanție de 50 de bani la cumpărarea băuturilor îmbuteliate de la comercianți pot primi înapoi această sumă, la returnarea ambalajului.
Astfel, Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) devine funcţional în România.
România va deţine astfel al doilea cel mai mare sistem de acest fel din Europa, după Germania, din punct de vedere al numărului de ambalaje procesate.
Cum funcționează sistemul Garanție-Returnare
Românii care vor plăti o garanţie de 50 de bani atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant, pot să returneze ambalajul la unul dintre punctele de returnare organizate de către comercianţi.Atunci va primi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionaţi de prezentarea bonului fiscal.
„Nu cred că are cineva aşteptarea ca sistemul să fie perfect din primul moment, pentru că nu s-a întâmplat aşa în niciuna dintre ţările care au implementat un astfel de sistem” – a spus Anca Marinescu, Corporate Affairs şi Communication Manager la RetuRO, potrivit Agerpres.
Astfel, produsele în ambalaje non-SGR, care se află, deja, în stocul producătorilor sau al comercianţilor, mai pot fi comercializate până la data de 30 iunie 2024.
Începând din 1 iulie 2024, nu se vor mai putea introduce pe piaţă produse care intră sub incidenţa SGR, fără să fie inscripţionate
Condiții de returnare a ambalajelor
Ambalajele non-SGR vor putea fi returnate, în continuare, prin metoda de colectare selectivă clasică, utilizată şi până acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, în punctele de colectare tradiţionale”, notează compania.
Pentru a fi returnate, ambalajele trebuie să fie:
intacte, nedegradate şi nedeformate
să nu fie sparte, turtite sau presate
pentru ca acestea să poată fi scanate după formă şi dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele de numărare şi sortare.
Recipientele trebuie să fie golite de conţinut.cu logoul şi codul de bare specific.