Reperul
Cultural Eveniment Muzica

Teatrului Național de Operă și Operetă „Nae Leonard” este partener în filmul documentar „Moșteniri coregrafice: Avangarda”

Începutul lui noiembrie este dedicat unei noi descoperiri în universul dansului, a celui de-al doilea episod al seriei de documentare ,,Moșteniri coregrafice, intitulat ,,Avangarda”. Proiectul este inițiat de DS Projects Lab, în parteneriat cu Teatrul Național de Operă și Operetă „Nae Leonard” Galați, și a pornit din dorința de a contribui la sporirea interesului pentru cunoașterea memoriei dansului și a identității artistice românești.

„Trei zile din săptămâna 1-7 noiembrie sunt rezervate, așadar, dansului, lansarea filmului având loc luni, 1 noiembrie, ora 19:00, la Cinema Muzeul Țăranului, urmată de alte două proiecții programate joi, 4 noiembrie, ora 19:00, la Institutul Cervantes și duminică, 7 noiembrie, ora 17:00, la ceainăria Green Tea.

Titlul celui de-al doilea episod, ,,Avangarda”, face referire la acea parte a elitei coregrafiei românești care s-a rupt de curentul dominant al vremii, de rigorile dansului clasic și a adus noutăți în discursul interpretativ și coregrafic pe scena dansului din România. Titlul surprinde, astfel, esența regeneratoare a acelei perioade, deschizătoare de noi direcții și stiluri. „Moșteniri coregrafice: Avangarda” prezintă activitatea unei alte generații de dansatori și coregrafi români din secolul XX care au contribuit la configurarea dansului românesc, precum Lizica Codreanu, Iris Barbura, Trixy Checais, Gabriel Negry și Vera Proca Ciortea.

În cursul stagiunii 1959-1960, instituția care poartă astăzi numele Teatrul Național de Operă și Operetă „Nae Leonard” face una dintre achizițiile sale strălucite, pe maestrul de balet Trixy Checais. Personalitate artistică de excepție, dansator, coregraf, scenograf, cunoscător profund al tuturor genurilor – de la baletul clasic, la cel modern – Trixy Checais a fost realizatorul tuturor spectacolelor de prestigiu ale baletului. Instituind un regim de studii și pregătire profesională specifică, el a reușit să ridice nivelul profesional al colectivului la cote nesperate. Cariera strălucită a lui Trixy Checais se încheie cu spectacolul de balet Cocoșatul de la Notre Dame, de Pugni-Glier. Premiera acestui balet, care a avut loc la 1 februarie 1980 a însemnat, totodată, și despărțirea corpului de balet al teatrului de cel care a fost artizanul tuturor reușitelor sale, maestrul de balet Trixy Checais, ajuns la vârsta pensionării.

Acești pionieri și-au făcut apariția în spațiul dansului românesc în perioada interbelică. Inspirați de diverse surse ale culturii locale tradiționale, de școala expresionistă germană, dar și de unele curente americane, au căutat noi moduri de expresie coregrafică, formându-se în principal la Paris, Berlin, Viena sau Salzburg, poli ai modernismului occidental la acea vreme”, informează, printr-un comunicat de presă, artiștii Teatrului Național de Operă și Operetă „Nae Leonard” Galați.

Documentarul cuprinde informații inedite despre viața și activitatea personalităților care fac subiectul filmului, susținute de arhive foto, audio și video, animații digitale, reconstituiri ale unor coregrafii pornind de la fotografii vechi și mărturii ale celor care i-au cunoscut sau au scris despre acestea.

Postări asemănătoare

Florin Piersic Jr. și Byron dau voce cărții „Omulețul din perete”

Reperul

Lansare de carte: „The Republic of Moldova between East and West: vectors and agents of change that determine political attitudes (1991-2016)”

Reperul

Vernisajul expoziției “Pastel de primăvară”, joi, la Centrul Cultural “Dunărea de Jos”

Reperul